۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۶۶۸۲۷
آیت الله مکارم شیرازی:

نظام آموزشی و دانشگاهی نباید رنگ بوی و غربی داشته باشد | لزوم تقویت رابطه حوزه و دانشگاه

حضرت آ‌یت الله مکارم گفت: جوانان را باید پرورش دهیم تا در کنار آموزش ها پیشرفت کنند والا مشکلات با دانشگاهی که رنگ غربی داشته باشد حل نمی شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پانزدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که اگر مراکز آموزشی به وظایف خود به خوبی عمل کنند یکی از زمینه های سعادت جوانان فراهم می شود، گفت: همه فقها تقریبا اتفاق نظر دارند علومی که مورد نیاز جامعه است باید تحصیل شده و در نهایت به جامعه خدمت شود.

وی افزود: این علوم منحص ردر علوم اسلامی نمی شود، باید نگاه کنیم که به عنوان مثال جامعه چقدر طبیب نیاز دارد، اگر در این زمینه کمبود وجود داشته باشد بر افراد واجب کفایی است تا در این مسیر وارد شوند، باید نیازهای جامعه را در زمینه های گوناگون در نظر گرفت و بر اساس آن باید اقدامات لازم انجام شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برای علوم دانشگاهی احترام قائل هستیم، اظهار داشت: تنها درباره علوم حوزوی و اسلامی نمی گوییم، در آیات قرآن آمده خداوند وقتی می خواست انسان را بیافریند فرشتگان سؤال کردند که هدف چیست؟ اگر هدف عبادت است تسبیح می گوییم اما خداوند فرمود چیزی می دانم که شما نمی دانید، بعد از آفرینش انسان خداوند علم اسما را به آدم تعلیم کرد.

وی ادامه داد: آدم علم اسما را فرا گرفت و برای فرشتگان شرح داد و در اینجا فهمیدند که هدف خلیفة اللهی انسان چه بوده است، مرحوم طبرسی در مجمع البیان می فرماید منظور از علم اسما این است که خداد تمام صناعت ها، آبادی ها زمین، داروها، استخراج معادن، کشاورزی و همه آنچه که مربوط به آبادی دین و دنیای مردم بوده را تعلیم داده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که از نظر اسلام همه علوم محترم و مهم هستند، ابراز داشت: ما برای تمام علومی که مفید برای جامعه هستند ارزش قائل هستیم و باید وجود داشته باشند.

وی عنوان کرد: متأسفانه دانشگاه فعلی ما مشکلاتی دارد و نظام دانشگاهی مشکلاتی مانند داشتن آب و رنگ نظام دانشگاهی غربی را دارد؛ برنامه ها، کتاب ها و آموزش ها رنگ غربی دارد و تنها مسائل مادی در آن مطرح است اما به مسائل معنوی توجه نمی شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دانشجو باید به گونه ای تربیت شود که امین، راستگو، خدمتگزار و رعایت کننده منافع جامعه باشد، این مسائل در فرهنگ غربی وجود ندارد و فارغ التحصیلان غربی به دنبال به دست آوردن دلار بیشتر هستند و به دست آوردن ثروت بیشتر را از هر وسیله ای قبول دارند.

وی اضافه کرد: باید مراقب باشیم که روح دانشگاه غربی به کشور منتقل نشود و در کنار آموزش های دانشگاهی باید اموزش های اسلامی داشته باشد تا علم و عمل با یکدیگر باشد و الا نمی توانیم استفاده کنیم، یکی از مشکلات فرار مغزها است و افرادی که تربیت می شوند نوکری خارج را می کنند، چرا به کشور به هم وطنان خود خدمت نمی کنند چون نظام آموزشی تنها منحصر در آموزش بوده و به پرورش اخلاق توجه نداشته است.

حضرت آیت الله مکارم گفت: اگر بتوانیم معلمان اخلاق را به دانشگاه هدایت کنیم که خود اسوه اخلاق باشند و درس اخلاق به دانشجویان عزیز بدهند بسیار تدثیر گذار است، همچنین رابطه حوزه و دانشگاه باید تقویت شود و اساتید و دانشجویان و طلاب باید با یکدیگر مراوده داشته و همایش های اخلاقی تشکیل دهند، در کتاب های تاریخ به ویژه علوم انسانی باید مسائل اسلامی و سیره پیشوایان اسلام مورد توجه باشد.

وی افزود: جوانان را باید پرورش دهیم تا در کنار آموزش ها پیشرفت کنند والا مشکلات با دانشگاهی که رنگ غربی داشته باشد حل نمی شود، اندیشمندان باید درباره این مسأله بیندیشند وچاره اندیشی کنند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات